ImageEL BLOC CONSIDERA QUE EL 750 ANIVERSARI DE LA CIUTAT S’HAURIA DE COMMEMORAR AMB MÉS SOLEMNITAT

Paco Blay: “Una data com la del 750 aniversari de la fundació de la ciutat s’hauria d’haver preparat amb més temps i major implicació del conjunt social”

El regidor del Bloc a l’Ajuntament d’Alcoi, Paco Blay, ha manifestat la seua decepció per la forma en què va a commemorar-se un esdeveniment tan important per a la ciutat d’Alcoi com és el 750 aniversari de la seua fundació. El BLOC ho va proposar en el Ple de setembre de 2003 per tal de tenir temps de preparar-ho tot de forma adient, però el govern del PP ho va rebutjar. Ara, ja damunt dels esdeveniments ha fet una proposta unilateral i confusa que té molt d’improvisació i poc de rigor i de compromís seriós amb una data tan important per als alcoians.

El regidor recorda a més a més que en una de les poques reunions preparatòries que es van fer, ja va proposar un bon grapat d’iniciatives relacionades amb l’esdeveniment (Exposicions, Congressos, guies didàctiques, concerts, teatre, etc.), però les acompanyava de les següents reflexions:

“1.- Convé d’entrada tenir present que no es tracta d’organitzar actes puntuals, sense connexió entre ells, més o menys lluïts per a “salvar” el moment, perquè considerem que la commemoració no hauria de quedar en un immens pastís d’aniversari més o menys vistós, lluït, brillant i historicista, sinó que puga servir, al mateix temps, com a justificació raonada i raonable per a determinats projectes de futur.

2.- Al mateix temps considerem que l’aniversari pot ser una ocasió excel·lent tant per a traure i potenciar totes les nostres coses (teatre, història, música, natura, literatura, urbanisme, art, premsa, societat, economia, etc.) com per rellançar la imatge de la ciutat cap a l’exterior.

3.- En aquest sentit, l’aniversari no hauria de quedar en un conjunt d’activitats “oficials” organitzades per l’administració sinó que podria ser l’ocasió per a implicar als diferents sectors de la nostra societat, per tal de configurar un projecte ample, il·lusionant i vertebrador de tot el que la ciutat ha fet i actualment és capaç de portar endavant. És el moment de recuperar l’autoestima col·lectiva, i això ho hauríem de fer entre tots.

4.- Finalment, i per que fa a la financiació, cal no renunciar a res, i per tant si s’aconsegueix que el projecte siga engrescador, podrien formar part com a patrocinadors no solament “els de sempre” (Ajuntament, Diputació, Conselleria, CAM), sinó que altres instàncies privades com col·lectius empresarials, sindicats, o altres organismes podrien estar com a “patrons” o inclús algunes empreses podrien “apadrinar” algun projecte concret.”

El portaveu del BLOC considera que hagués estat una bona oportunitat per a posar al conjunt social en situació d’entusiasme general i haver mogut a la societat civil en la línia de la recuperació del protagonisme social i cultural i, sobretot, de la vertebració i cohesió d’un teixit social ara per ara esquinçat i descompensat. I la clau està en el govern municipal: és ell qui hauria d’encapçalar, dirigir i coordinar un ampli moment de recuperació general, estimulant i facilitant iniciatives variades però de forta repercusió ciutadana. Hauria estat l’oportunitat –no en tindrem cap altra de més escaient, i encara hi som a temps- de dir el que com a poble hem estat -tenim un balanç més que positiu-, el que som en aquest moments -tenim elements contradictoris i desiguals-, i el que volem i podem ser -tenim un futur difícil però possible si posem els mitjans-.

Res de tot açò, considera Blay, que s’ha fet fins ara. Al contrari, almenys el que s’ha anunciat fins ara no deixa de ser una manera de passar per damunt de l’esdeveniment d’una manera superficial, sense massa entusiasmes, com si no tingueren idees o ganes de celebrar-ho. I a més tota la documentació “oficial” que depén del govern municipal (logotip, comunicats, etc.) està publicant-se en castellà, subvertint completament els fons i motiu de l’aniversari, que tingué com a resultat la incorporació d’Alcoi a una nova cultura i a una nova societat.

Les activitats que el govern municipal del PP ha anunciat fins ara –tret d’honroses excepcions- o són de “talonari” -i per tant sense massa implicació social, fetes la majoria des de fora dels col·lectius ciutadans-, o simplement fugen del fons de la qüestió sense aportar a penes res que puga contribuir a aclarir sincerament el nostre passat, o a diagnosticar honestament el nostre present, o a reflexionar agosaradament sobre el nostre futur.

Paco Blay. Portaveu del Bloc a l’Ajuntament d’Alcoi.