ImageLES PROPOSTES DEL BLOC PER AL PLE DE JUNY

Hi ha problemes que, per la seua importància i repercussió en el conjunt de la societat, necessiten que la societat civil participe amb més implicació i responsabilitat. Un camp on cada vegada es fa més imprescindible aquesta tranversalització és, indubtablement, el de l’economia i les seues conseqüències socials, temes aquest gens fàcils d’orientar pel camí més adient.

MOCIÓ

Precisament per la complexitat del problema és cada vegada més necessari el diàleg, la cerca de punts de trobada i la tolerància davant les discrepàncies, instruments bàsics per al desenvolupament social, per construir una societat més justa, més participativa i oberta. I més en els temps actuals, de desacceleració del creixement econòmic, segons uns, o d’oberta crisi econòmica, segons altres; però en tots dos casos de dificultats evidents, com ja s’està notant en el nostre municipi i inclús en els nivells de consum dels ciutadans.

Estem parlant clarament d’institucionalitzar en l’àmbit local aquesta participació dels diferents agents i col·lectius econòmics i socials, que tenen una gran responsabilitat en la nostra societat, mitjançant un òrgan que ja té el seu reconeixement tant en l’àmbit estatal com autonòmic.

A àmbit estatal, la Constitució de 1978 reconeix en l’article 131.2  la necessitat de crear un Consell que puga recabar les opinions, dictàmens i propostes tant de les Comunitat Autònomes com dels sindicats i organitzacions empresarials, professionals i econòmiques. Aquest Consell Econòmic i Social (CES) va nèixer en l’any 1991, creat per la Llei 21/1991, de 17 de juny (BOE de 18 de juny de 1991), reafirmant el seu paper en el desenvolupament de l'Estat social i democràtic de dret.

A àmbit autonòmic, per la seua banda, també es reconeix la importància d’aquest organisme –al qual li dóna el nom de Comité-, i està considerat com una de les quatre institucions consultives reconegudes com a tals (El Consell Valencià de Cultura, L’Acadèmia Valenciana de la Llengua i el Consell Jurídic Consultiu). L’article 42 afirma  categòricament que “el Comité Econòmic i Social és l’òrgan consultiu del Consell i, en general, de les institucions públiques de la Comunitat Valenciana, en matèries econòmiques, sociolaborals i d’ocupació”.

Si prenem en consideració que els municipis reprodueixen, a grans trets, el model institucional estatal i autonòmic, i donada la importància de l’organisme per al benestar i la qualitat de vida dels nostres conciutadans, seria molt convenient que es creara a Alcoi un Consell –o Comité, el nom no ha de ser el problema– Econòmic i Social en el qual s’integren les organitzacions empresarials, els sindicats, professionals, representants polítics i algun expert la presència del qual  es considere escaient.

Som conscients que aquesta proposta ha passat diverses vegades pel PLE, sense èxit. Però tenint en compte la situació delicada actual de la nostra economia, per un costat; i el reconeixement institucional i funcional que li ha donat el nou Estatut d’Autonomia, per l’altre, pensem que és un moment oportú per a crear el Consell Econòmic i Social d’Alcoi, amb facultat per a –dins l’àmbit local, però podria ser també comarcal– elaborar propostes, emetre dictàmens, suggerir mesures, encarregar estudis i confeccionar informes en els àmbits següents:  economia i fiscalitat; relacions laborals, ocupació i seguretat social; assumptes socials; agricultura; educació i cultura; salut i consum; medi ambient; transport i comunicacions; indústria i energia; habitatge; i desenvolupament local i comarcal, entre els més importants.

És per tot allò exposat que proposem al Ple de l'Ajuntament d'Alcoi l'adopció del següent

ACORD

L’inici dels tràmits per a la creació a la nostra ciutat d’un Consell Econòmic i Social, que represente el conjunt del dinamisme de la nostra societat (sindicats, col·lectius empresarials, professionals, experts i representants polítics), i que tinga com a tasques preferents elaborar propostes, emetre dictàmens, suggerir mesures, encarregar estudis i confeccionar informes en matèria econòmica i social.

Alcoi, 24 de juny del 2008

BLOC – Prec agilitat llicències apertura

Ens han arribat queixes en el sentit que els tràmits administratius per a obrir nou negoci o activitat productiva són tan llargs i complicats a Alcoi, que molts autònoms o empreses se’n van a Cocentaina o Muro a desenvolupar la seua activitat perquè, segons diuen, els tràmits són més àgils. La qual cosa endarrereix les possibilitats que persones particulars o empreses desenvolupen activitats productives a Alcoi.

Cal recordar que en les circumstàncies actuals, que estan produint-se un augment notable d’aturats, molts d’ells joves que es llancen al mercat laboral per primera vegada –titulats universitaris i/o amb alguna formació tècnica-, tenen l’autoocupació com la millor sortida o alternativa a una situació d’inactivitat que ningú no vol, i per això creen el seu propi negoci.

Per això, ara més que mai, és necessari que s’agilitzen els tràmits i es donen tot tipus de facilitats perquè les persones o empreses que tinguen el propòsit d’iniciar activitats productives, en molts pocs dies tinguen els permisos per a poder desenvolupar de la millor manera possible la seua activitat i dinamitzar les activitats econòmiques.

És necessari per tant que es reduesquen i minimitzen els terminis tan llargs i els entrebancs burocràtics i tècnics que troben en Alcoi, ja que accentua  la sensació de pèrdua de dinamisme i falta d’iniciativa en el nostre municipi, que té causes externes però no internes.

Per tots aquest motius, formulem al govern municipal el següent:

PREC

Que l’Ajuntament d’Alcoi es comprometa a agilitzar les  tramitacions administratives per a obrir noves activitats, tot procurant que quede reduït solament a uns terminis entre dos i sets dies.

BLOC – Pregunta/Prec Projecte URBAN

Fa pocs dies la premsa estatal s’ha fet ressò de les concessions que s’han fet des dels fons de Cooperació europeus dins del projecte anomenat “Iniciativa Urbana 2007-20’13”, antigament coneguts com projectes URBAN.

Aquest tipus de projectes, iniciats al 1994, van ser creats per reforçar l’estratègia de desenvolupament local i urbà per a ciutats majors de 50.000 habitants i capitals de província de menys de 50.000, seguint les directrius comunitàries de la política de cohesió. Com que han donat fins ara resultats positius en les zones beneficiàries, millorant de forma clara la qualitat de vida dels ciutats afectats, des de Brussel·les s’ha optat por donar-li continuïtat amb els que ara s’han atorgat baix el nom de “Iniciativa URBANA 2007-2013”.

En total, a Espanya s’ha concedit 344 milions d’euros, procedents dels fons FEDER, a repartir entre 43 ciutats espanyoles, i que beneficiaran en conjunt a unes 750.000 persones. Pel que fa al País Valencià s’han concedit a tres ciutats (Alacant, Torrent i Gandia), que obtindran en conjunt més de 30 milions d’euros i es beneficiaran d’una inversió total de 42 milions. Com que les característiques de les ciutats i el focus d’actuació és semblant al de la ciutat d’Alcoi (bàsicament, per a barris que mereixen intervenció per les seus característiques singulars), fem les següents PREGUNTES:

¿Ha presentat el govern municipal d’Alcoi algun projecte per a ser inclós en el programa “Iniciativa URBANA 2007-2013”?

Si la resposta és negativa, tornem a PREGUNTAR:

¿Per quins motius no s’han demanat aquests fons?

I si és positiva, tornem a PREGUNTAR:

¿Pensa recórrer la resolució a l’organisme corresponent?

I formulem el següent PREC:

Volem còpia de la sol·licitud i del projecte per al qual s’ha demanat la subvenci