ImageTOTS EIXIREM GUANYANT

La qüestió de la comarcalització, en poc menys de tres setmanes, ha passat a ocupar un lloc preeminent en l’agenda política, social i econòmica de tots. Les portades i els noticiaris dels nostres mitjans de comunicació se n’han fet ressò, de forma destacada. És a dir, que de semblar un tema quasi exclusiu del BLOC, s’ha passat a una assumpció plena per part de molts sectors de la nostra societat. I, pel que ens toca, els del BLOC ens n’alegrem.

Efectivament, a mitjan novembre, el president de la Cambra de Comerç i Indústria d’Alcoi, el Sr. Enrique Rico, va manifestar la seua voluntat de convertir l’entitat, fins ara exclusivament alcoiana, en un òrgan comarcal. Segons ell, no té sentit que la Cambra d’Alcoi només puga oferir els seus serveis a les empreses d’Alcoi, i que les altres empreses de la comarca (de Cocentaina, de Muro, de Banyeres, d’Ibi…) depenguen de la provincial Cambra d’Alacant. A eixa proposta tan raonable, s’hi han sumat, recentment, algunes de les principals organitzacions empresarials d’Alcoi i de la comarca, com ara CEDAC. Recordem que aquesta proposta la portava el BLOC d’Alcoi en el seu programa electoral de les eleccions del 2003, i ha quedat incorporada al projecte de ciutat “Alcoifutur”.

També hem assistit, en aquest començament de desembre, a les declaracions dels representants dels governs municipals de Cocentaina (PSOE) i de Muro (BLOC) en les quals es posicionaven a favor d’estudiar la creació de sòl industrial comarcal i mancomunat. Una qüestió bàsica per a rellançar les empreses de la comarca, tot evitant la competència entre pobles i apostant per una major rendibilitat estratègica.

Podríem dir que ara la qüestió comarcal s’ha col•locat al bell mig del debat econòmic, social i polític, i ho ha fet de la mà dels principals agents que hi intervenen: Cambra, empresaris, alguns partits, etc. Sumem-li també la voluntat expressament reiterada i favorable dels principals sindicats (CCOO i UGT) i assistirem a una majoritària assumpció de la necessitat d’accions comarcals concertades.

Pretendre encarar els nous reptes polítics, socials i econòmics que se’ns presenten només des de la vessant local/localista és un suïcidi en tota regla, propi de gent bastant miop. Voler “salvar” Alcoi, com si més enllà del nostre terme municipal no existira res més, és una aventura arriscada abocada al fracàs. I, malauradament, en eixa postura es troben l’actual Govern municipal alcoià del Sr. Sedano, i alguns altres partits.

Fins i tot els conservadors valencians del PP a les Corts valencianes han tingut una visió general molt més adequada que la demostrada pel PP alcoià en votar afirmativament a la proposta, presentada pel Sr. Enric Morera, diputat valencià del BLOC, que instava el Ministeri de Foment a la construcció d’una línia fèrria entre Alacant i València, que passe per Alcoi i la comarca. Cal recordar que el PSOE valencià s’hi ha abstingut en el nostre Parlament, i que el PP d’Alcoi no ha fet mai cap gest en eixe sentit. Uns i altres ens ho haurien d’aclarir, públicament.

Per al BLOC, la creació d’una entitat comarcal, l’aposta per uns polígons industrials mancomunats, la necessitat d’infraestructures de comunicació que òbriguen la comarca…; sempre ha sigut un dels nostres principals eixos reivindicatius. Al nostre Projecte de Ciutat ALCOIFUTUR, presentat públicament fa dos anys en 2006, ja en parlàvem i ho reclamàvem de forma destacada.

Des del BLOC, ens congratulem que una majoria de la societat coincidisca, en l’actualitat, amb els nostres plantejaments de sempre; però, no ens acontentem amb traure pit i prou (i motius, potser que en tinguérem, si parlem d’això de fomentar la comarca i de destacar-ne els beneficis). Les persones del BLOC, com a alcoians conscients i compromesos, tan sols demanem que aquesta qüestió de la comarcalització siga assumida, de veritat, per totes les forces polítiques, socials i econòmiques, i que es traduïsca en accions reals i efectives. De segur que tots eixirem guanyant!

Rafel Carbonell i Armero

Regidor del BLOC a l'Ajuntament d'Alcoi