ImageRODES-ALÇAMORA, PARC TECNOLÒGIC URBÀ

La proposta del BLOC d’Alcoi de propiciar una zona urbana, al barri de Santa Rosa – Alçamora, que servisca per a ubicar determinades empreses i entitats de tecnologia avançada, sembla que pot anar prenent forma, a poc a poc. Els fets ens donen la raó.

Per una banda, la recent demanda d’AITEX, el centre tecnològic valencià del tèxtil, d’un espai major adequat per a la seua nova seu, n’és un exemple. Necessiten més metres. Per una altra, el possible assentament a la nostra terra de Microsoft, en el seu vessant d’investigació sanitària, també. Alguns són els municipis aspirants a ser-ne seu, d’entre els quals hi ha el nostre, Alcoi. A més a més, no cal oblidar l’anomenat “Cluster de Disseny”, que de ben segur, trobaria en l’entorn de Rodes una millor contextualització.

Aquests tres casos són un magnífic exemple del que ens espera en un futur: noves demandes d’ubicació d’empreses i d’entitats de tecnologies avançades que esperen una ubicació urbana idònia i ben connectada. I més casos en sorgiran en un futur. Segur. (La Universitat Politècnica, per exemple, podria ser un magnífic “partenaire” per a conformar aquesta illa del coneixement).

I què proposa el BLOC? Doncs, configurar un espai urbà que estiga ben preparat per a eixes demandes i les que apareguen en el futur. Proposem crear, i preparar, tot un districte destinat a ser receptor d’eixes peticions. Fins i tot, creiem que caldria propiciar, abans, una oferta d’espai interna concreta, en compte d’esperar la demanda externa.

La gent del BLOC apostem per un futur Parc Tecnològic Urbà, que tindria com a epicentre l’antiga fàbrica de Rodes; però que l’entenem, també, amb ramificacions cap a naus, locals i solars adjacents, a més de la zona de l’antiga empresa dels Montllor, al costat del riu, la qual, amb imaginació i amb ambició, es podria convertir, també, en un lloc residencial, de manera que esdevindria un “nou espai per a treballar i viure”, com s’ha fet en unes altres ciutats.

En definitiva, tot un barri urbà tecnològic avançat, una zona ben delimitada, Santa Rosa – Alçamora, que puga respondre a les necessitats futures…, i presents, ja que aquest lloc té, a més, dos avantatges afegits força importants: la possibilitat de construir dues o tres plantes soterrànies per a aparcaments, la qual cosa ajudaria a solucionar un dels grans problemes del barri; i, el fet que siga propietat municipal, cosa que n’abaratiria el cost i en facilitaria els tràmits.

Des del BLOC, considerem que, en aquestos moments, les prioritats de la nostra ciutat no passen per parcs temàtics d’oci, ni pels projectes indeterminats que proposen els partits de sempre, PPSOE. El sentit comú, la nostra visió de futur i, sobretot, les necessitats actuals més evidents que patixen els alcoians ens fan estar convençuts que per a l’antiga foneria de Rodes i les zones adjacents, cal una zona que es convertisca en un nou focus de generació de riquesa, de naixement de noves empreses i de creació de faena, de nous llocs de treball.

No sabem si, finalment, AITEX anirà a Rodes. Tampoc no sabem si, finalment, Microsoft vindrà a Alcoi…; el que hem de tindre clar, però, és que la nostra ciutat hauria d’oferir d’una oferta urbana concreta per a futures demandes d’empreses i d’entitats tecnològicament avançades.

El futur d’Alcoi passa per la diversificació de les diferents opcions econòmiques i empresarials, i, més concretament, per apostar per les noves perspectives que apunten cap al futur: investigació, formació, innovació, estudi, disseny, qualitat…; és a dir, per tot allò que ens pot diferenciar dels nous països emergents (la Xina, l’Índia, Brasil, etc.).

Alcoi disposa d’una innegable tradició creativa i imaginativa; d’un espai urbà idoni; d’uns centres de formació adequats; de personal format, lluitador i emprenedor; i de ganes, moltes ganes… Només ens falta un lideratge polític clar que estiga a l’alçada de les circumstàncies, que impulse polítiques que sumen i que no dividisquen, per tal de cohesionar-nos i de conjuntar-ho tot. I, per desgràcia, no és el cas. Llàstima.

La zona de Rodes-Alçamora podria convertir-se, si el govern municipal del PP volguera, en eixe nou districte urbà tecnològic, que la nostra ciutat tant necessita. Però, amb el Sr. Sedano, estem perdent passades.

Nota. Ací, ningú no inventa res de nou, són diverses les ciutats que ja han apostat per la creació d’una zona interna, un barri urbà, que acull eixes noves empreses i entitats tecnològicament avançades, només cal veure’n exemples com:

– el barri 22@ de Barcelona www.22barcelona.com/

– la Milla Digital de Saragossa www.zaragoza.es/ciudad/conocimiento/milla_digital.htm

– el barri Zorratzaurre de Bilbao www.zorrotzaurre.com/castellano/home.htm

A què esperem?

rafel carbonell i armero

regidor del BLOC a l’Ajuntament d’Alcoi