Compromís ha presentat un prec al Ple d’aquesta setmana que fa referència al 85é aniversari de les Normes de Castelló: “a tot arreu del País Valencià s’han estat realitzant actes per a commemorar aquest aniversari tan significatiu, però des de la Regidoria de Normalització Lingüística, sembla ho havien oblidat”.

Entre les entitats (14) i personalitats (47) que signaren les Normes de Castelló, hi podem trobar una entitat alcoiana, el Centre Valencianista d’Alcoi, a més de dues entitats de la comarca com eren el Centre Valencianista de Bocairent i el Centre Valencianista de Cocentaina.

Ivorra declarà “la normativització lingüística és el pas fonamental per a la consolidació de qualsevol idioma, consisteix a donar-se unes normes i regles per al seu ús correcte. Per al valencià això es va fer amb les Normes de Castelló.”

Ivorra finalitza “A Compromís, com a formació d’àmbit valencià, tenim el deure de defendre els nostres trets culturals, i com que encara és a temps de rectificar, hem demanat al regidor que es pose mans en l’obra per a celebrar l’aniversari d’un fet tan important per a la nostra llengua, que a més té com a protagonista una entitat alcoiana i altres de la comarca. El regidor de normalització Raül Llopis es va comprometre en estudiar la possibilitat de fer-ne algun acte.”

– Les Normes de Castelló o Normes del 32 són un total de 34 regles ortogràfiques aprovades i ratificades per destacades entitats i personalitats del món cultural i polític del País Valencià, amb la idea d’adoptar «un sistema ortogràfic unitari» per al valencià. Van ser aprovades amb un elevat grau de conformitat, atés que la pràctica totalitat d’escriptors valencians del moment, les més significatives entitats culturals, els principals periòdics i setmanaris… les van emprar sense qüestionar la seua validesa, perquè eren ben conscients que l’augment de l’ús del valencià propiciat pels nous aires de llibertat portada per la Segona República feia imprescindible aquest acord.

Màrius Ivorra
Portaveu de Compromís a l’Ajuntament d’Alcoi