El passat 29 de desembre, el regidor i portaveu de Compromís Màrius Ivorra presentà a l’Ajuntament un llibre editat per a commemorar el centenari de la fundació de la Joventut Valencianista Alcoiana.

El regidor Màrius Ivorra ha col·laborat amb la publicació en la que Jordi Abad i Paco Blay han realitzat un recull d’articles, de publicacions i notícies que ens situen en la vida política de cent anys enrere i ens ajuden a entendre com aquest sentiment de defensa de la nostra cultura, economia i societat va anar calant en la societat de l’època.

Joventut Valencianista Alcoiana va ser la primera organització política de caire valencianista de la nostra ciutat. El 31 de desembre de 1918 es publicaven els seus estatuts en La Correspondencia de Valencia, el president era Roger Botí Jordà i secretari Romualdo Aracil, net del conegut empresari alcoià Anselm Aracil. En les bases s’indicava que a partir d’aquell moment l’òrgan d’expressió seria la publicació “Alcoi Industrial” i el lloc de reunió era el conegut Bar Modernista a les 7 de la vesprada.

Als estatuts de la Joventut Valencianista Alcoiana es propugnava la defensa del benestar i progrés de la nostra ciutat, de la nostra llengua i cultura, de la nostra economia i de la comarca. També feia una crida per la defensa de l’autonomia i riqueses valencianes i es denunciava el centralisme que ens menyspreava i infravalorava.

Ivorra explica «La presència del valencianisme a Alcoi s’endinsa en la primera dècada del segle XX, i rebrota novament als anys 30 al període republicà, com ho podreu comprovar al llibre. Així, podem dir que el valencianisme polític a Alcoi disposa d’una tradició centenària, que hui és present i continuem, perquè malauradament, cent anys després, tots aquests punts estan vigents a la nostra política.».

Finalitza el regidor «Per commemorar el centenari es farà una conferència el pròxim dia 18 de gener a les 19.30 hores al Casal Ovidi Montllor, participarem els 3 i es donaran les claus i els detalls del treball realitzat. En acabar la conferència es farà un sopar commemoratiu i als assistents se’ls obsequiarà amb un exemplar del llibre (reserves al 965537137 o al email [email protected]). El llibre no estarà a la venda».

Màrius Ivorra Torregrosa
Regidor i portaveu de Compromís a l’Ajuntament d’Alcoi