ImageLes tres propostes del BLOC per al Ple d'este divendres

BLOC – MOCIÓ Incorporació al FERRMED

MOCIÓ

FERRMED és una associació sense ànim de lucre, de caràcter multisectorial i amb seu a Brussel·les, que es va crear -per iniciativa empresarial-, per a millorar la competitivitat a través de la promoció -entre altres- del Gran Eix Ferroviari de mercaderies Escandinàvia-Rin-Roine-Mediterrani Occidental. Els Estàndards FERRMED preconitzen així mateix el desenvolupament en la Unió Europea d'una xarxa ferroviària, en forma de malla reticular i policéntrica, d'alta incidència socioeconòmica i intermodal.

A finals d’abril d’enguany es va presentar a l’opinió pública el projecte/estudi per tal de sol·licitar als distints governs que prioritzen les inversions en aquest eix ferroviari. Pel que fa Espanya, es va explicar que es tractaria d'un eix fonamental per a encarrilar el comerç per via terrestre entre les comunitats d'Andalusia, Múrcia, València, Catalunya i altres zones de l'oest i centre peninsular.

Les darreres noticíes sobre el particular són positives en el sentit que la Unió Europea accepta finançar l’estudi d’aquesta línia ferroviària i, a més, algun col·lectiu empresarial valencià dona suport a l’estudi.

Per tant, donat que el projecte està encara en fase de estudi per concretar detalls, trams, problemes tècnics, incidència econòmica i social… estem a temps de sumar-nos des d’Alcoi al projecte per tal que des de Ferrmed es considere l’opció de què la via Algesires-Múrcia-Alacant-València tinga pas per Alcoi, la qual cosa ens posaria en contacte amb la millor xarxa de mercaderies i de comunicació ferroviària més important de la nostra geografia.

Aquesta via podria vertebrar i potenciar el nostre clúster industrial i l’eix econòmic de les comarques la Foia de Castalla, l’Alcoià, el Comtat i la Vall d’Albaida, sense dubte la zona dinàmica de l’interior valencià. Una estació intermodal podria contribuir així mateix a tenir un autèntic efecte multiplicador. Es tracta, per tant, d’adoptar totes les iniciatives que siguen necessàries per a què el ferrocarril europeu del futur, passe per Alcoi.

Des del nostre punt de vista potser ara siga un bon moment per a què l’Ajuntament es pose en contacte amb l’associació FERRMED, per tal d’intentar que la nova línia que encara està acabant-se d’estudiar i planifica, Estocolm-Algecires, passe per Alcoi i a ser possible tinga a Alcoi una estació intermodal entre València i Alacant. La  incorporació com a membre de ple dret li possibilitaria assistir als debats i discussions tècniques i, per tant, facilitaria millor l’arribada dels nostres arguments sobre la seua conveniència.

Per a donar més força a la seua incorporació, pensem que seria molt convenient que l’Ajuntament d’Alcoi intentara implicar a la mateix societat civil (col·lectius empresarials, Cambra de Comerç, sindicats, Universitat…) de manera que, sota el lideratge de la màxima institució representativa local, es formara una mena de lobby davant l’associació Ferrmed, en la qual –recordem-ho- hi ha molts membres de ple dret espanyols.  L’autoritat moral de l’Ajuntament seria el catalitzador d’una reivindicació que, amb tota seguretat, tindrà amplíssima acceptació en la societat d’Alcoi i de les comarques del seu hinterland.

No oblidem que, de fet, i a proposta del BLOC en novembre de 2004, el Ple de l’Ajuntament d’Alcoi aprovà per unanimitat sol·licitar que el ferrocarril Xàtiva-Alcoi s’allargara fins Alacant. Ara, per tant, és un moment molt oportú per a insistir en aquesta reivindicació, però amb molta més perspectiva de futur, ja que ens situaria en l’anomenat corredor o arc mediterrani, moltes vegades citat, però poques reivindicat de debò.

És per tot l’exposat que proposem al Ple de l’Ajuntament d’Alcoi l’adopció dels següents

A C O R D S

1.- Que l’Ajuntament d’Alcoi faça els contactes necessaris amb la societat civil alcoiana (Cambra de Comerç, col·lectius empresarials, sindicats, Universitat…) per a buscar recolzaments davant FERRMED i aconseguir que el ferrocarril Algesires-Estocolm passe per Alcoi.

2.- Que una vegada fets els contactes necessaris, l’Ajuntament d’Alcoi sol·licite formar part de l’associació sense ànim de lucre FERRMED com a membre de ple dret i participar així en els estudis i debats.

BLOC – Prec intervenció a Buidaoli

La zona de Buidaoli, situada entre la Torre de Na Valora i el riu, presenta un lamentable   grau d’abandonament –observable a simple vista- que contrasta entre el caixer del riu més avall, arreglat i urbanitzat, inclús amb jocs per a xiquets, i a pocs metres més amunt i  amb la zona rehabilitada de la Torre de Na Valora. En la zona presenta avui moltes deficiències, donant una imatge de la ciutat molt negativa ja que dona la impressió de desídia i d’abandonament i, a més a més, hi ha situacions de perill.

Entre les coses o situacions que caldria corregir amb urgència estarien la presència d’abundants enderrocs que no han estat retirats, un abocament d’aigües negres a l’aire lliure, amb perill de contaminació i a pocs metres d’on van a jugar els xiquets, murs en perill de caure per la pressió dels arbres…

Per altre costat encara es poden observar alguns elements que s’han salvat de la total destrucció del barri (una font, uns arcs, murs…) que necessitarien d’algun tipus d’intervenció (catalogació, valoració, recuperació…), bé pel seu interès arquitectònic o urbanístic, bé perquè encara formen part de la memòria de molts alcoians que han viscut, jugat o passat per la zona.

El barri de Buidaoli ha estat sempre un barri emblemàtic per a milers d’alcoians que, abans de construir el pont de Sant Jordi, era el camí natural per a anar a l’altra part del riu –o viceversa- i en les intervencions que fins ara s’han fet (enderrocamnets bàsicament) s’han oblidat d’alguns ambients o elements que podrien servir de record –o de testimoni- d’un barri original des del punt de vista històric i urbanístic (ubicat en una riba en costera, extramurs, carrers seguint les corbes de nivell, a les afores del recinte primigeni…). Quasi res de tot açò queda, ni com a record.

Per tots aquests motius, formulem al Ple el següent

PREC

Que es porten a terme en l’antic barri de Buidaoli les intervencions més escaients tant des del punt de vista urbanístic i  històric, com des del sanitari, turístic i social.

BLOC – Prec trànsit Cotes Baixes

Hi ha dos punts conflictius per al trànsit en l’accés al polígon de Cotes Baixes, i que caldria reordenar: el del final de l’avinguda de la Hispanitat (o principi, segons la marxa), que estableix la connexió amb un dels accessos més importants al polígon de Cotes Baixes, que presenta problemes de visibilitat i de variades direccions, i sobretot, el de l’accés nord -que obliga a girar a l’esquerra als vehicles- juntament al nus de vials que es produeix en la zona de l’Institut Cotes Baixes i la gasolinera Petronor, per la variada disposició de direccions i accessos. Ho hem parlat amb usuaris dels creuaments, i la majoria consideren que és necessari que s’ordene bé el trànsit en eixos dos accessos conflictius per tal de facilitar la comoditat i la seguretat de la circulació per eixa zona.

Recordem que a més del nombre de camions el que transiten per eixos creuaments, important per estar-hi ubicades importants empreses de transport, són també moltíssims (milers, segons el dia) els ciutadans i vehicles que necessiten transitar per eixos creuaments, com són els transportistes que venen per l’autovia i necessiten entrar al polígon -girant per tant a l’esquerra-, els treballadors, representants, alumnes i professors de l’Institut, possibles clients veïns del barri que necessita utilitzar eixos camins per raons personals o professionals, clients d’Eroski que tornen a la ciutat, etc.

Potser la solució més idònia fora la construcció de rotondes o glorietes -en l’accés nord potser en feren falta dues (una en la carretera general i l’altra per als vials de l’interior, front a la gasolinera)-, tot i que han de ser els tècnics els que determinen quina solució és la millor en funció del tipus majoritari d’usuaris, de l’espai físic disponible, dels fluxes de vehicles, dels horaris més conflictius…”.

Per tots aquests motius, formulem al Ple el següent

PREC

Que s’inicien els tràmits i estudis previs per tal de resoldre en el menys temps possible el problema dels accessos i creuaments al polígon de Cotes Baixes.

David Abad

Secretari Grup Municipal Alcoi