ImageEL BLOC RECOLZA QUE EL DISSENY PUGA SER UN DELS NOSTRES MOTORS DINAMITZADORS DEL CREIXEMENT

Paco Blay: "La proposta d’Enrique Masià en la darrera Jornada sobre Parcs Tecnològics, ben portada, podria ser un dels nostres signes o apostes de futur; però s’haurà d’implicar a tots: col·lectius empresarials, sindicats, universitat i centres docents, representants polítics… I podria començar amb els barrets, ara que estem en canvi climàtic”

El regidor i portaveu del BLOC a l’Ajuntament d’Alcoi, Paco Blay, considera que l’aspecte positiu més destacable que es va poder extraure de la darrera Jornada sobre Parcs Tecnològics és el que va presentar el Director de la EPSA Enrique Masià en el sentit de potenciar el disseny com a element catalitzador i singular de la producció de les nostres empreses.

El representant del BLOC observa que la majoria de les ciutats que han portat endavant projectes positius de redreçament, el principi aglutinador de la resta del projecte sol ser un factor concret (normalment un element singular, diferenciador, identitari). “Els vins de Falset en el Priorat, l’oli de les Garrigues a Lleida, o el turisme de Morella en l’interior de Castelló –elements que, ben portats, també podrien servir per a les nostres comarques–, han estat elements aglutinadors i motors dinamitzadors de l’economia de les respectives zones esmentades”.

En aquest sentit, Blay considera que el disseny proposat per Masià podria ser un factor dinamitzador de l’economia d’Alcoi i del seu teixit productiu, i recorda que un paper semblant va exercir la famosa Bauhaus, l’Escola de disseny i arquitectura del temps de la República de Weimar i centre de prestigi internacional reconegut del disseny d’entreguerres europeu. “El disseny que es fera des la EPSA, el que es fa o es pot fer des de la nostra Escola d’Art i Superior d’Alcoi, juntament amb l’aportació dels professionals del sector, tot ben coordinat i promocionat, podrien fer una funció de singularització i rellançament de la nostra economia. Per començar, posem per cas, es podria llençar una línia de barrets pròpia, original, amb diferents materials, tant per a l’estiu com per a l’hivern, protectors del cap front al canvi climàtic i a la progressiva reducció de la capa d’ozó (onades de calor o de fred, major afecció del sòl…)”.

Tanmateix, Blay reconeix que no es un tema senzill, i per al cas d’Alcoi és possible que l’element l’aglutinador puga ser una combinació de factors més o menys disponibles a hores d’ara –com els descrits, o semblants–, o pot ser siga un sol element nou i determinant (i inexplorat) que apareix de sobte o que esclata de repent, com ha ocorregut en algunes ciutats: la celebració del 750 aniversari de la fundació de la ciutat podria haver estat eixa avinentesa favorable, però malauradament es va desaprofitar. “En el BLOC estem convençuts que l’Alcoi del futur només serà viable si som capaços d’il·lusionar la col·lectivitat dels nostres conciutadans, d’engrescar els diferents agents socials (empresaris, sindicats, professors, col·lectius ciutadans i professionals de tota mena) i de comunicar-ho a tot el municipi en clau positiva. Impregnar la ciutadania d’aquest projecte serà doncs decisiu. El disseny pot ser l’element impulsor i aglutinador (o almenys un d’ells); però també podria ser solament el principi, al qual se sumarien altres, iniciant així d’una trajectòria imparable”.

Paco Blay. Portaveu del Bloc a l’Ajuntament d’Alcoi.