L’èxit de la votació del diumenge passat a Catalunya sobre el procés sobiranista ha tingut un protagonista indubtable: el poble català. Amb la col·laboració de la societat civil, de les organitzacions socials i professionals i d’una bona colla de voluntaris, els catalans van desafiar les incomprensibles traves del govern de l’estat perquè els ciutadans emeteren la seua opinió. I malgrat tot, el poble es va tirar al carrer.

Quasi dos milions i mig de persones, de totes les edats, van acudir massivament a votar, malgrat la pluja que en alguns indrets va caure, i malgrat la campanya contrària i desqualificadora que el govern de l’estat i els mitjans de comunicació no catalans no han parat de fer —i encara hi continuen! Un vot de protesta i de reivindicació alhora. I l’hem sentit.

Que la consulta o el “procés participatiu” no tenia valor jurídic? I què? Ja se sabia; ningú no hi va acudir enganyat. Però a desgrat d’alguns, els catalans han volgut deixar constància de la seua voluntat de no fer-se arrere i han mostrat claríssimament que volen manifestar la seua opinió sobre el futur de la seua nació. I es van armar de paciència perquè el procediment era un poc més complex del que és habitual i calia fer més cua de la normal per a dipositar la papereta. Però la mostra de civisme i de compromís amb el seu país/nació ha estat ferma, indubtable. Mal que els pese al govern de Madrid, i a les denúncies gratuïtes d’alguns partits que tots sabem.

La imaginació i la capacitat d’organització de la societat catalana (sobretot, l’Assemblea Nacional Catalana i Òmnium, amb l’exemplar colla de voluntaris)  ja l’havien mostrat en les darreres diades. Però el diumenge van donar al món una lliçó de ben fer, de civisme i de responsabilitat. Moltes felicitats! L’orgull d’un poble va quedar palés el dia 9 de novembre de 2014.

Un nou escenari polític s’obri ara. Seguirà el govern central amb la mateixa miopia i menyspreu que ha mostrat fins ara? Seguirà afirmant, per tot argument, que la “llei” impedeix consultar al ciutadà? Serà capaç la Fiscalia d’inhabilitar el govern de Catalunya per “desobediència”? Diuen que amb aquesta actitud, el govern de l’estat està creant a Catalunya més independentistes que mai. El que fa falta són respostes polítiques, diàleg, seny, voluntat política… i no mesures autoritàries.

L’argument del govern de Rajoy que la consulta és antidemocràtica perquè vulnera la llei no cola. Més aviat és al contrari: les lleis que coarten o limiten l’expressió de la voluntat popular són antidemocràtiques; el que és democràtic és el dret a votar,  i és la voluntat popular la que legitima la llei, no a l’inrevés.

PD. El govern de Rajoy, per voler minimitzar l’èxit del poble català, afirma cínicament que de cada 3 catalans, 2 no han anat a votar. Li recordem al PP que Rajoy és president d’Espanya en els mateixos percentatges que ara vol desautoritzar: en les eleccions generals del 2011, de cada 3 espanyols més de 2 no van votar al PP, i està governant amb majoria absoluta a tota Espanya, inclosa Catalunya on de cada 5 catalans més de 4 no van votar el PP.

Compromís Alcoi