Fem un exercici de imaginació i ens traslladem al 1868, Alcoi és una ciutat fabril en la que els xicotets tallers tèxtils i paperers han adaptat la seua producció, han millorat amb l’última tecnologia hidràulica i els està permetent créixer, ampliar més fabriques i augmentar la necessitat de mà d’obra. Aquest creixement de mà d’obra és intensiva i explota els treballadors. A Alcoi hi ha una societat de classe mitja i alta amb poder adquisitiu major que en altres poblacions del voltant. Uns industrials que gracies a la modernitat de les noves tecnologies estan fen fortuna i uns comerciants que donada la gran quantitat de classe treballadora funciona molt bé.

El Círculo Industrial d’Alcoi és una institució cultural fundada l’1 de gener de 1868. La seua finalitat era crear un espai que servira de nexe i punt de trobada de la societat empresarial, la burgesia i les classes mitjanes alcoianes. També, des dels seus inicis va desenvolupar fins soci-culturals mitjançant nombroses activitats. La història del Círculo Industrial d’Alcoi és fidel reflex de la història econòmica i industrial, malauradament és el reflex d’una part, sols d’una part de la societat alcoiana.

Fa poc, ja fa uns mesos, el Partit Popular va presentar al Ple una moció amb la intenció que es donà la Medalla d’Or de la ciutat a el Círculo Industrial. Sembla que després de la concessió de medalles i honors a persones oblidades i/o ignorades històricament pels governants locals i autonòmics, els faltava la seua quota de protagonisme.

A Compromís sempre hem respectat l’entitat, malgrat aquesta està a anys llum de la nostra forma de veure i entendre la societat. No podem estar d’acord amb una entitat que prohibeix l’accés a les seues instal·lacions d’hòmens que porten les cames a la vista. Pot ser és més agradable per als membres del Círculo veure les cames de les dones amb falda o minifalda que les cames d’un home? Podria entendre la situació amb actes propis de l’entitat, encara que no ho compartisc; però a actes públics organitzats per l’ajuntament o actes benèfics d’altres entitats, em sembla ranci, discriminatori i sexista.

També hem pogut saber per premsa que fa poc, unes setmanes, un altra persona il·lustre alcoiana, que està en possessió del mateix títol de reconeixement que «ara» se li vol donar al Círculo se li va vetar l’accés. És curiós que davant la petició de la nova televisió autonòmica a gravar en l’interior de l’edifici una entrevista a la llargament guardonada escriptora alcoiana, la resposta es demorà fins l’extrem de generar incertesa i finalment no poder realitzar-la. Pot ser que pesara la ideologia de l’entrevistada més que la promoció de la ciutat i la figura d’una escriptora alcoiana amb més de 19 guardons i reconeixements?

Compromís, al Ple on va presentar el PP la moció no va votar a favor. Malgrat no prosperar, posteriorment es va portar a Junta de Portaveus per iniciar els tràmits. Nosaltres no posarem entrebancs a la concessió, però tenim clar que no podem votar a favor.

Com a entitat moderna del segle XXI té que ser oberta i plural com és la societat alcoiana i tots ajudarem a mantindre el legat de la història, però si permet discriminar pel pensament ideològic o sexista del que vol entrar a les seues instal·lacions, aleshores no em representa i pense que a molts alcoians tampoc.

Màrius Ivorra
Portaveu de Compromís a l’Ajuntament d’Alcoi