En la societat neoliberal-capitalista en què vivim, l’’economia està basada en el crèdit (bancari normalment), i és cert que parlar de Deute Il·legítim sona estrany. Per què ha de ser il·legítim un deute si ha fet falta demanar un crèdit? De vegades és més senzill explicar-ho amb un exemple: el Banc Central Europeu, que és la fàbrica “pública” de fer euros, posa la maquineta en marxa i dóna els diners a les entitats bancàries “privades” a l’’1%, i aquestes entitats bancàries presten eixos mateixos diners a les administracions “públiques” al 6%. Una empresa privada (per molt banca que siga) ha guanyat el 5% d’’uns diners “fabricats” per un estament públic i que han d’’anar a parar a un estament públic. Pense que queda clar que això és il·legítim, i no crec que ningú no en tinga dubtes.

El grup municipal de Compromís vam assumir la moció elaborada per la Plataforma “Auditoria Ciutadana del Deute del País Valencià” i la vam presentar al Ple de l’Ajuntament d’’Alcoi del mes de març. Creiem que és important que el forat econòmic i la falta de liquiditat, que tant està castigant entitats socials, proveïdors, ajuntaments i ciutadans, tinga noms i responsables. Aprofitar l’’excusa de la crisi per solucionar els problemes de la banca (que són precisament els que van generar la crisi, per avariciosos), aprofitar l’’excusa de la crisi per enriquir més els més rics, aprofitar l’’excusa de la crisi per rebaixar el poder adquisitiu de les famílies, aprofitar l’’excusa de la crisi per rebaixar les prestacions socials, sanitàries i educatives són mesures pròpies d’’una república bananera o d’’una absència total de valors ètics i morals dels qui les proposen.

Per això, el nostre diputat Joan Baldoví, al Congrés de Madrid, en l’esmena a la totalitat del Pressupost General de l’Estat, va exigir una moratòria en el pagament del deute i auditar la seua legitimitat. Va ser l’únic parlamentari que ho va demanar tan concretament.

Per això, en el debat del Pressupost de la Generalitat, la nostra diputada Mireia Mollà va defensar també la postura d’’auditar el deute il·legítim.

Per això, en el debat de Pressupost municipal d’’Alcoi, el deute il·legítim era un dels punts que proposàvem en la nostra alternativa.

I per això estem preparant, i ho posarem en marxa en els pròxims mesos, una Iniciativa Legislativa Popular (ILP) perquè la legislació impedisca que açò torne a passar.

En aquests moments la Generalitat paga 500.000 € diaris d’’interessos pel seu deute. I amb els interessos anuals que ha de pagar es podrien construir 39 hospitals o 300 escoles.

El Govern de l’’Estat ha previst retalls per valor de 39.000 milions € en 2013, i al mateix temps ha pressupostat 38.500 milions per a pagar interessos. En resum, com es diu en castellà, “lo comido por lo servido”.

Per tindre-ho més clar: si des de 1989 els dèficits de les administracions públiques els haguera finançat a l’’1% un Banc Central autèntic (que per a això serveixen), ara mateix el deute sobirà espanyol seria del 15% del PIB. I no del 90% com és ara. És completament fals afirmar que tenim molt de deute públic perquè tenim massa despesa corrent i cal retallar-la. Cal gastar millor, això és evident i al País Valencià ho sabem més que ningú. Però la il·legitimitat i la immoralitat del deute financer ha de posar-se damunt la taula.

I clar, algú podria dir que “no podem fer una altra cosa”. Però sí que hi ha alternatives: Alguns valents, —el govern d’’Islàndia— van blocar el deute generat pels bancs islandesos quan van quebrar i les ajudes estatals que en principi anaven a destinar-se als bancs les va vehicular a través dels ciutadans, o siga ajudant els ciutadans perquè pagaren els seus deutes. Quatre anys després Islàndia ha passat d’’un atur del 12% al 5%! I ha crescut el PIB més d’’un 3%.

D’’alternatives, n’’hi ha. Amb valentia. Per això ara, a Xipre no volen deixar-los fer res. El que ens remou les entranyes és saber que els últims informes de Cáritas i altres ONG diuen que amb l’’1% del que s’’ha aportat amb ajudes als bancs s’’acabaria la fam en el món.

No podem quedar-nos en mans de la banca perquè quan les coses van bé, són ells els que guanyen els diners i se’’ls enduen a paradisos fiscals, però quan en perden, els perdem tots. #RescatemPersones.

David Abad

Regidor de Compromís a l’Ajuntament d’Alcoi