Per millorar la convivència i promoure el bon ús dels espais comuns

La Regidoria d’Espais Comuns i Qualitat Urbana de l’Ajuntament d’Alcoi està acabant d’elaborar una proposta de Pla de Civisme, un document que pretén posar en marxa tota una sèrie d’accions encaminades a millorar la convivència i el respecte entre els ciutadans, promovent el bon ús dels espais que compartim dia a dia els alcoians i alcoianes.

Tal com ha explicat el Regidor d’EPQU Paco Blay, el pla obeeix al deteriorament que s’ha anat observant als últims anys dels espais comuns alcoians: “Durant anys s’han abandonat les campanyes d’informació i conscienciació per fer-nos veure que compartim un espai que és de tots, que entre tots i totes paguem la neteja i el manteniment, i que amb els recursos i l’esforç de tots podem aconseguir una ciutat més còmoda i agradable. Per això, considerem que és important actuar: que els alcoians siguen conscients de la seua pertinença a la ciutat, que senten que Alcoi és una prolongació de sa casa i que en tinguen cura com a tal, que en siguen corresponsables”.

El pla vol comptar amb una àmplia participació, recollint propostes per part de veïns i entitats locals, com també dels propis agents que treballen en els espais públics de la ciutat: “Entre els objectius principals tenim l’establiment d’una bidireccionalitat entre l’administració local i la ciutadania, creant mecanismes de participació i relació directa entre Ajuntament i ciutadans per a que l’administració també assolisca els seus compromisos. Volem crear un Consell Local de Civisme que aplegue a tots els agents implicats, des de col·lectius i entitats cíviques a centres educatius. Volem impulsar una nova ètica urbana, i aconseguir que tots comprenguem que no som usuaris ni clients de la ciutat, sinó que som constructors d’un espai comú”.

Així, l’esborrany del Pla contempla diferents propostes específiques, sempre obertes a aportacions que puguen realitzar-se al llarg de procés de consens social de cara a la seua posada en marxa:

· Difusió, reconeixement i defensa dels drets i deures dels ciutadans.

· Promoció de la participació ciutadana i de la convivència.

· Foment de l’ús respectuós i responsable dels espais comuns.

· Promoció de l’ús responsable dels recursos naturals i foment del reciclatge.

· Incentivar i reforçar un ús racional del vehicle, compatible amb la resta d’usos de la ciutat.

· Inclusió en els currículums escolars de programes i activitats destinats a fomentar el civisme.

· Inclusió en tots els àmbits de la gestió municipal de criteris i actuacions de foment del civisme.

· Creació d’una Ordenança de Civisme.

· Realització de campanyes informatives i de conscienciació sobre el civisme.

· Creació d’un cos especial d’agents (voluntaris) cívics i d’un Consell local de Civisme.

Respecte als terminis que contempla la Regidoria per a la seua posada en marxa, Paco Blay indica que ja s’està realitzant una coordinació entre les diferents regidories implicades, i de forma imminent començaran les reunions amb col·lectius i entitats ciutadanes per a donar a conèixer la iniciativa i alhora arreplegar propostes que vagen enriquint el pla: “Estem segurs que totes les accions encaminades a millorar el nostre entorn seran ben rebudes per la gent. Som conscients de les nombroses queixes que hi ha sobre brutícia, graffitis, excrements de gossos, falta de manteniment, mobiliari urbà danyat… I entre tots, començant per l’Ajuntament però continuant per cadascun dels veïns i veïnes d’Alcoi, hem d’aconseguir que tot això millore, i que la nostra ciutat siga còmoda i amable”.

(Informació facilitada pel Servei de Premsa del Govern de l’Ajuntament d’Alcoi)